Seuran uusi puheenjohtaja Maria Haavisto.

Kymmenen kysymystä seuran uudelle puheenjohtajalle

Seuran uusi puheenjohtaja Maria Haavisto.
Kuka olet?

Olen Maria Haavisto, eläkkeellä oleva saksan- ja ranskanopettaja.

Millainen on perheesi?

Naimisissa, kohta vietetään kultahäitä…

Pojan perhe asuu Helsingissä, heillä on 11-vuotias tytär.

Mikä sinussa on parasta, mikä huonointa?

Plussapuolelle kuuluu suomalainen sisu, hommia ei jätetä kesken.

Iso miinus on joskus turhan nopea reagointi asioihin.

Milloin ja miksi innostuit italiasta/Italiasta?

Itse asiassa kaikki alkoi Robertino Loretista, olin juuri sopivan ikäinen ihastumaan hänen esityksiinsä. Silloin päätin, että vielä joskus ymmärrän, mitä Robertino lauloi. Sitten meni vuosia, saksa ja ranska veivät mielenkiintoni. En silti unohtanut italian kieltä. Kävin alkeiskurssin Turun yliopistossa ja aloin katsella italialaisia elokuvia, musiikki kuului mukaan. Opettajan työssäni tuli ajankohtaiseksi kansainvälisyyskurssit 90- luvun lopulla. Meillä oli Intercultura – vaihto sisilialaisen Piazza Armerinan kielipainoitteisen lukion kanssa. Kipinä syttyi uudestaan ja italian opiskelu ”alkoi” . Matkustimme Italiaan, lähisukukukin oli yhdellä matkalla mukana. Italian kieli on mielestäni yksi kauneimpia kieliä.

Mikä sinua Italiassa eniten kiinnostaa?

Minulle Eurooppa on kiinnostuksen kohde, olenhan eurooppalainen. Italiassa voi nähdä, aistia todella Euroopan historiaa. Kieltenopettajana totean, että kieli ei ole mitään ilman ihmisiä.

Miten kehität seuraamme?

Yhteistyössä muiden johtokunnan jäsenten kanssa mietimme mahdollisia uusia tapahtumia. Seuralla on kiinnostavia, jo vakiintuneita toimintamuotoja, ne luovat hyvän pohjan. Kontaktit italialaisiin tuovat lisäpotkua esim. kielenopiskeluun.

Mikä on mottosi?

Leben un leben lassen. Carpe diem.

Mitä harrastuksia sinulla on?

Uinti, myös avantouinti, sauvakävely, yhdistystoiminta, matkustelu.

Mikä kirja on yöpöydälläsi?

Katherine Pancolin Mimmit. (Olen vaihtanut muutaman sanan kirjailijan kanssa ja saanut myös omistuskirjoituksen.)

Mitä haluaisit vielä sanoa?

Olen ollut yhdistyksen jäsen alusta alkaen, olen ollut todella saavana osapuolena.

Humanistina haluan painottaa ihmisten merkitystä, vieraan kielen ilmaisun saloihin kurkistaminen on kiehtovaa.