Siirry sisältöön

Torinolaisia opettajia Porissa

Seurallamme oli tilaisuus viettää 23. toukokuuta iltapäivää torinolaisten opettajien seurassa.

Katsoimme Porin taidemuseon näyttelyn museo-oppaan johdolla ja kierroksen jälkeen viivähdimme museon kahvilassa juttelemassa ja kahvi- tai teekupposen äärellä.

Torinolaisia opettajia ja meitä Dante-seuralaisia oli yhteensä 17 hengen joukko.

Meille Società Dante Alighierin jäsenille se oli mainio tilaisuus koetella kielitaitoamme.

Italialaisopettajat olivat Engim-ammattioppilaitoksesta ja oleskelivat Porissa Winnovan vieraina.
 
 
 
 
 
 
 
 

Gli insegnanti torinesi a Pori

Opastettu kierros Porin taidemuseossa kesti noin 45
La nostra società ha trascorso il pomeriggio il 23. maggio con gli insegnanti torinesi. Nel programma erano incluse la mostra guidata nel museo d’arte di Pori e dopo il giro una chiacchiera in caffetteria con gli invitati.

Dunque abbiamo avutoun’occasione eccellente di provare la nostra conoscenza della lingua.

Gli italiani lavorano nel istituto tecnico professionale di Engim e sono stati invitati da Winnova di Pori.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Enrico Mazzonen piirustuksia Porissa

”Planeetoilla ja eläimillä on aina ollut keskinäinen yhteys, eikä se ole vähäinen”, sanoo torinolainen taiteilija Enrico Mazzone, 34.

Torinolaisen Enrico Mazzonen piirustukset tutkivat eläinten käyttäytymistä planeettojen ikonografiassa. Eläimetkö ovatkin niitä luomakunnan tosiasukkaita? kysyy Mazzone. Hänen tärkeä vaikuttajansa on ollut piirroksen esi-impressionisti Giorgio de Chirico, joka näyttelyssä tarkkailee muita Mazzonen töitä.
Torinolaisen Enrico Mazzonen piirustukset tutkivat eläinten käyttäytymistä planeettojen ikonografiassa. Eläimetkö ovatkin niitä luomakunnan tosiasukkaita? kysyy Mazzone. Hänen tärkeä vaikuttajansa on ollut piirroksen esi-impressionisti Giorgio de Chirico, joka näyttelyssä tarkkailee muita Mazzonen töitä.

”Tällä yhteydellä on myös vaikutuksensa ihmisen käytöksen muokkaamiseen ja siihen, miten me kommunikoimme luonnon kanssa.”

Näin valtaviin vaikutussuhteisiin on mahdollista tutustua Mazzonen näyttelyssä ”Planeettojen ja varjojen maailmassa” Porin kaupunginkirjaston näyttelytilassa 9.–20. elokuuta. Tapaus on samalla seuramme syyskauden avaus.

Näyttelyn taustalla on jättiläismäinen unelma

Mazzonen ajattelun yhtenä taustahahmona on sata vuotta sitten kuollut norjalainen taidemaalari Theodor Kittelsen, joka on kunnostautunut maisemillaan ja groteskein peikoin kuvittamillaan saduilla. Mazzonen filosofia ulottuu kuitenkin huomattavasti kauemmas, aina luolamaalausten eläimiin asti. Hän haaveileekin yhteistyönä lokakuussa UPM:n kanssa tehtävästä 4 × 30 metrin jättiläistriptyykistä, johon hän aikoo ikuistaa planetaarisen unelmansa. Tila on vielä löytymättä, mutta etsinnät ovat kiivaasti käynnissä. Unelmaan pääsee kiinni nyt esillä olevista piirrostöistä.

Enrico Mazzone on valmistunut Torinosta Accademia delle belle artista lavastus- ja pukusuunnittelijaksi, opiskellut museologiaa ja arkkitehtuuria. Kutsumustaan ihmisen ja luonnon tarkkailijana hän toteuttaa luontevimmin kuitenkin kuvillaan, kuten nyt nähtävillä 11 piirustuksella, jotka ”vangitsevat käytöksen arkkityyppejä ja heijastelevat sitä, mitä ihmisen itse pitäisi pystyä ilmaisemaan omassa pienoismaailmassaan”.

Suomeen ja Raumalle Mazzone tuli viime vuonna Raumarsin residenssitaiteilijaksi. Hän ei ole varsinainen myyntitykki, sillä hänen on vaikea luopua tekemistään piirustuksista. Töihinsä hänellä on samankaltainen suhde kuin ihmisellä pitäisi hänen mielestään olla luontoon:

”Enemmänkin minua kiinnostaa, miten ihmiset reagoivat töihini. Myyminen riippuu siitä, mitä katsoja, henkilö, niissä näkee”, sanoo Mazzone, joka ei käytä sanaa ostaja.

Tällä haavaa Mazzone tienaa leipänsä raumalaisessa rakennusmaalausyrityksessä.

”Mutta jopa leipää tärkeämpiä ovat paperi, liidut ja lyijykynät – ja oman astrologisen kartan työstäminen jättipaperille”, huokaa Mazzone.

Näyttelyn on seuramme kanssa järjestänyt Porin kaupunginkirjasto. Mazzonen piirustukset ovat esillä Porin kaupunginkirjastossa 20. elokuuta asti.